måndag, augusti 04, 2008

The Tea House on Mulberry Street

Den här boken satte en kompis i min hand när vi var på biblioteket och hon skulle lämna tillbaka några böcker och låna nya. - Den här ska du läsa, sa hon. Det var ett bra tips för det var en mycket trevlig bok. Sharon Owens heter författaren och hon är tydligen en ganska ny författare men boken har legat på topplistan på Irland. Det är alltså ännu en irländsk författare, (Marian Keyes har jag ju läst mycket av förut), men de är olika.
I den här boken kretsar allt kring ett kafé på Mulberry Street i Belfast. Flera olika människors liv presenteras via den länk de har till kaféet och olika kapitel handlar om olika människor men de återkommer i nya kapitel. Alltså, det berättas om en person i ett kapitel och sedan handlar det åter om den personen några kapitel senare osv. Det är en bok man blir glad av att läsa, även om jag tycker Marian Keyes är snäppet bättre tyckte jag väldigt mycket om att tillbringa tid med den här lättlästa boken. (Om jag ska jämföra Sharon Owens med Lucía Extebarría så är Lucía mycket mörkare och mer realistisk i tonen).
Men såklart att det alltid finns tid för en sockersöt historia som gör en på bra humör!
Dagens boktips alltså: The Tea House on Mulberry Street!

1 kommentar:

Mer av allt sa...

Tack för tipset om kafét och boken! Brr vad det är kallt nu...