lördag, juli 12, 2008

Näverhägg

Den kallas också honungshägg, kopparhägg och kanske något mer men det latinska namnet är Prunus Mackii. Den som dog var gulare i stammen än den som fortfarande lever och som syns på bilden. Visst är den fin! Och den skyddar mot insyn, huset bakom syns inte alls och man slipper bli sedd av grannarna och alla som kommer och far.

Nu hoppas jag att Blodhäggen ska växa sig till ett lika fint insynsskydd, ska fota den också så att jag kan jämföra. Orsaken till att jag köpte en Blodhägg var att det var det enda trädet som var lite trädlikt. Näverhäggen som de hade fått i andra leveransen till Bryggmans Handelsträdgård var så liten, tunn och taning och dessutom dyrare än Blodhäggen att den inte var ett alternativ. Alla som säljer träd runt Luleå har haft taniga alternativ att erbjuda förutom en enorm Näverhäggbuske på Blomsterlandet som jag kunde ha köpt för över tretusen - den hade en rotklump som krävde fyra starka karlar, lastbil för hemtransport och antagligen hade jag behövt leja grävskopa för att få den planterad - och tänk då om den inte hade överlevt?

4 kommentarer:

Gårdsromantik sa...

Vilka vackra träd.

Är det det sista trädet som du planterat?
Är de så stora när man köper dem? Vad kostar de.
Vi kanske kommer att behöva mycket insynsskydd så det där var intressant.

Kram Maud

Blommor och blad sa...

Det blir bra med trädet, ska snart komma förbi och titta. Häftigt också med din tidning... Vad är det för något? Har du publicerat eller lekt med datorn?

Visst är det Uffe som tar upp mycket av min tid men nu ska jag ut och fota lite så jag kan lägga ut på nätet. J och jag grillar hamburgare ute ikväll. Har ni inte hunnit planera middagen kanske ni kan komma ut och käka med oss?

Kram Susanna

karin-odlar-sin-trädgård sa...

Maud:
Nej tyvärr är de inte så stora när man köper dem, det jag visar är det som finns sedan 2001 i trädgården. Jag återkommer med bilder på det nya med tunn stam.

Susanna: Jag hann aldrig se din middagsinbjudan! Kan tänka mig att J är glad nu! Klicka på tidningsbilden så kommer du till sidan där man gör sådana!

Anonym sa...

Svar: Jag tror nog man ska kunna ha dem inne om vintern. Har två små olivträd i fönstren i vardagsrummet och de frodas verkligen. Men den stora på stam vet jag inte vart jag ska sätta då vintern kommer...

~Livet i byn