torsdag, juli 17, 2008

Prunus Padus Colorata

Så här ser blodhäggen ut nu när den blivit planterad och fått en käpp att luta sig mot. Den var på gränsen att rymmas i bilen så större träd får man inte med sig hem från en handelsträdgård på egen hand. (Egentligen är jag lite osäker om den är en riktig blodhägg för löven är grönröda...) Hoppas, hoppas, hoppas att trädet etablerar sig bra. Det var ett sånt med en liten rotklump inklämd i svart plast och såg ut ungefär som en jättestor penséerot, om ni förstår. Jag ringde till Bryggmans och frågade om det inte skulle läggas ut rötter men de rekommenderade att göra som jag då redan hade gjort. Vattna igenom jordklumpen ordentligt och fyll planteringsjord runt om, dränerat i botten av gropen och sedan skulle nog rötterna leta sig ur klumpen på egen hand. Att möblera sin trädgård med träd och buskar är inte lika enkelt som att möblera ett vardagsrum, tyvärr. Ibland skulle jag önska att allt var i färdig storlek när man planterade det.

1 kommentar:

Hannele på Hisingen sa...

Små plantor etablerar sej bättre. Själv har jag sällan haft färdig storlek, ibaln börjat med 10 cm stora träd och buskar.... Syrener har jag fått vänta på över 10 år. Jag gillar formklippning också, då får man ha tålamod.